بررسی امکان فهم وجواز تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین
نویسندگان
چکیده
یا عدم جواز تکلیفی و وضعی تفسیر، نقاط اشتراک متعددی دارند. جمعی در میان فریقین، به عدم جواز تفسیر حکم داده اند; ولی اکثر آنان فهم قرآن را میسور و تفسیر را روا می دانند. با مقارنه ادله عدم جواز تفسیر به دو نقطه مشترک دست می یابیم: دلیل بر عدم جواز تفسیر که مستند به روایات نهی از تفسیر به رأی است و عدم دلیل بر جواز تفسیر که مبتنی بر این ادعاست که شیوه قرآن در رساندن پیام هایش ویژه و از محاورات عرفی و سیره عقلا در تمسک به ظواهر الفاظ، بیرون است. آنان که تفسیر را روا می دانند با استناد به آیات و روایات متعدد اثبات کرده اند که روش قرآن در مقام تخاطب همسان با سیره عقلاست و در پرتو همین ادله نیز، معنای واقعی روایات نهی از تفسیر را آشکار سا خته ا ند.
منابع مشابه
مقام حسین بن علی(ع) در تفسیر و تأویل آیات قرآن کریم از دیدگاه تفاسیر فریقین
قرآن، کتاب انسانسازى است که انسانها را به سوی سعادت و کمال هدایت میکند. حسین(ع) عِدْل و شریک قرآن است. این شراکت او با قرآن را پیامبر(ص) در حدیث ثِّقلَین تبیین نمودهاند. کتابِ قرآن، صامت است و امام، قرآن ناطق. حسین بن علی(ع) به جهت ویژگیهای خاصی که میان دیگر معصومان: داراست، مورد توجه ویژه رسول اکرم(ص) و ائمه: بوده است. در پژوهش حاضر میکوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که دیدگاههای مفسران فریقین درب...
متن کاملبررسی تطبیقی دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث و دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر
یکی از اساسیترین مباحث مرتبط با تفسیر قرآن، بررسی میزان نقش روایات در تفسیر است. مفسران با توجه به میزان بهرهگیری از روایات، دیدگاههای متفاوتی را در روشتفسیر قرآن پذیرفتهاند. در دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث، هرچند که بهخلاف دیدگاه قرآنبسندگی، بهرهگیری از روایات جائز است ولی ضروری نیست؛ ولی در دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر، بهرهگیری از روایات ضرورت دارد و بهخلاف دیدگاه حدی...
متن کاملارزیابی دیدگاه محمد شحرور در مبانی فهم و تفسیر قرآن کریم
بررسی آراء نواندیشان معاصر در حوزه مسائل قرآنی، موضوعی درخور اهتمام است. محمد شحرور از نواندیشانی است که با قرائت ایدئولوژیک از نص، نگاهی نو به موضوعات قرآنی دارد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، بر آن است که مبانی فکری محمد شحرور را در نگرش وی به فهم آیات قرآن، با استناد به آثار او مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شحرور با تقسیمبندی قرآن به آیات رسالت و نبوّت، نسبی ب...
متن کاملآسیبهای مبنایی و روشی قرآنیون در فهم و تفسیر قرآن
یکی از جریان های تفسیری معاصر اهل سنّت که می توان ریشه های آن را در قرون اولیه و میانی بازکاوی نمود، جریان قرآنیون یا اهل قرآن است که متأثر از دیدگاه های دروندینی و بروندینی، با قرآنبسندگی و انکار نقش سنّت در شناخت دین، رو به گسترش نهاده است. از آنجا که مبانی این جریان مانند جامعیت تفصیلی حقایق قرآن، نفی وجود ابهام در احکام و آموزههای دینی در سایه امکان و جواز تدبر و تعقل در قرآن و انکار نقش ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشهای فقهیناشر: پردیس فارابی دانشگاه تهران
ISSN 2008-8388
دوره 1
شماره 1 2005
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023